Pencere...
Pencerenin geçmişten günümüze bizde ki yeri...
Tanımlamalarla ifade edeceğim bir tür çalışmadır bu... Sonrasında benim projeme altyapı olmasını umuyorum. :)
Pencerenin geçmişten günümüze bizde ki yeri...
Tanımlamalarla ifade edeceğim bir tür çalışmadır bu... Sonrasında benim projeme altyapı olmasını umuyorum. :)
İlk olarak Doğan hasolun Ansiklopedik mimarlık sözlüğüne baktığımızda şöyle tarifler;
''Penrcere: Far. Dışarısını görmek, hava ve ışık almak için
duvarlarda yapılan ve doğrama ile camdan meydana gelen açma.
Bkz. ana, kasa, telaro.''
İnsanlığın yaşam sürecine ve hatta ilk olarak mağradaki yaşamarına baktığımızda sığınmak ve saklanmak için girdikleri kapalı alanlarda dış dünya ile iletişe geçtikleri yada odacıkların birbirini görmesini sağladıkları yüzeylerdeki açıklıklardı pencereler...
İnsanoğlu tamamen kapalı bir alanda sürekli olarak kalamaz yırtıp bir delik açmak ister 4 tarafı çevrili mekanı genişletmek ister... işte bunu sağlayan elemanlardır pencereler...
Sonrasında konu listesinde kapı olmasına rağmen pencere olmaması şaşırttı beni arayüz elemanlarını inceliyorduk ve pencere de arayüz elemanı olmaya müsaitti. velhasılı bir maille kaptım konuyu... lakin konu hakkında ve dahası ders kapsamında ne yapacağımızı bilmiyordum yani veri bulabilir miydim hadi buldum diyelim bunu dersime uyarlayabilir miydim derdi düştü içime...
Neyse...
evet Filmlerde şiirlerde ve dahi şarkılarda geçer pencereler... Beklenilen bir yerdir uzaklara dalmaya gebedir pencereler...
Yolculukta uzaklara bakar dalar insan...
Ortaçağdaki ikonaları hatırlayın o zamanlardaki o tablolarda pencere sonsuzluğa açılan bir açıklıktı... sonsuzu tasvir derdi. bizde ki arayışlarda sonsuzluk arayışıdır aslında... bundandır uzaklara dalıp gitmeler...

Diğer bir tanımımıza başka bir açıdan yaklaşırsak; (çeviri-Dictionary of architecture & construction Edited by Cyril M. Harris Professor emeritus of architecture Columbia university)
Karikatürler tan oral ın pencereler adlı karikatür serisindenden ve sanatçı tüm bu çizimlerinde mimari elemanı oldukça yerinde tasvir ederken bizlere farklı açılardan bakmayı gösterir;
(Pencereler… tan orak karikakürleri - aykut köksal
arkeoloji ve sanat yayınları )
''Mimari bir gösterge olarak belirli bir işleve gönderme
yapan tanıdığımız bir yapı ögesi olan pencere işlevi
arasındaki gösteren/gösterilen ilişkisini ve işlevini bizlere sorgulatan iç mekanla dış mekan
arasında görsel bir geçittir.''
Pencereler; bir bölgedeki yaşamın var olup olmadığını anlatan delillerdir bize. Hatırlıyorum da çocukluğumda gece pencereden bakar bu evde acaba şimdi ne oluyordur diye hayal ederdim, nasıl insanlar var diye düşünürdüm, farklı hayatlar farklı yaşantılar düşünür orda olmak nası bi duygu hayal ederdim.
'' Gündüz cephelerdeki dolu-boş, saydam sağır kontrastları
gece aydınlık karanlık oyunları ile pencere ve kapılar yapıların yaşantı
simgeleridir.''
(Pencere hafif cepheler ve yardımcı koruyucular prof.utarit izgi istanbul güzel sanatlar akademisi yayını no:43 syf:1)
Akşam bir tepeye çıkar karanlığa değil o yaşam enerjisi saçan şehre döneriz yüzümüzü. İlginçtir, insanlardan uzaklaşmışken yine yalnızlığa ve karanlığa değil, çokluğa dönme ihtiyacı hissederiz.
''Pencere ve kapılar; Yapının içine ışık ve hava girmesini, iç ve dışın görüş ve geçiş bakımından bağlanmasını, hacimlerin birbirleri ile ilişki kurmalarını sağlayan bu boşluklardır.''
(Pencere hafif cepheler ve yardımcı koruyucular prof.utarit izgi istanbul güzel sanatlar akademisi yayını no:43, syf:1)
İç ve dış arasındaki derinlikleri birbirine bağlar pencereler, bir nevi eşik görevi görürler.
‘’Pencere’’ mekansal bir unsur olarak, ait olduğu yapıya boyut katan çok yönlü bir imgedir.
Pencereler ve kapılar caddelere ve daha sonrasında mahallelerin ve kentin yüzleridir. Yaşayan insanların yaşamlarını yansıtırlar adeta. Şöyle ki;
'' Pencere, geçicilik hissi bir
ara yüz elemanı olarak cephede
hissedilen, kişisel sınırların korunma biçimi statüyü simgeleyen bir araçtır.''
Şakir Eczacınaşı güzel bir noktaya değinmiş;
( http://resimdiyari.com/_data/i/up
load/2012/10/04/20121004141823-f11b44fd-me.jpg)
TEŞEKKÜRLER...
Sabrınıza sağlık... ;)
Örnekleme ve Programlamada görüşmek dileğiyle, esenle kalınız :P
Dipnot : tüm uğraşlarıma rağmen yazı formatındaki hatalar düzelmedi. :(
(Pencere hafif cepheler ve yardımcı koruyucular prof.utarit izgi istanbul güzel sanatlar akademisi yayını no:43 syf:1)
Akşam bir tepeye çıkar karanlığa değil o yaşam enerjisi saçan şehre döneriz yüzümüzü. İlginçtir, insanlardan uzaklaşmışken yine yalnızlığa ve karanlığa değil, çokluğa dönme ihtiyacı hissederiz.
''Pencere ve kapılar; Yapının içine ışık ve hava girmesini, iç ve dışın görüş ve geçiş bakımından bağlanmasını, hacimlerin birbirleri ile ilişki kurmalarını sağlayan bu boşluklardır.''
(Pencere hafif cepheler ve yardımcı koruyucular prof.utarit izgi istanbul güzel sanatlar akademisi yayını no:43, syf:1)
İç ve dış arasındaki derinlikleri birbirine bağlar pencereler, bir nevi eşik görevi görürler.
‘’Pencere’’ mekansal bir unsur olarak, ait olduğu yapıya boyut katan çok yönlü bir imgedir.
Temsil yükümlülüğünü biçim anlam ilişkilerinin sürekliliğinde belirler. Yerine göre, gözleme ve gözetlemeye, yerine göre de
gözlenme ve gözetlenme edimlerine kadraj açan evrensel bir simgeye dönüşür.
Hatta giderek içeriyi ve dışarıyı ayıran bu ara yüzey
işlevsel yükümlüğünü terk ederek, simge/form olarak tekilleşir, anlatı
yüzeyinde bir tasarım elemanı olarak çeşitlenir. Böylece sanatçı; önde ve
geride kalanı, anlama yönelik bir sorun olarak yedekte tutarak, kendi soyutlama
evreninde, gereksinimleri doğrultusunda kendisini tamamlar.
''
Yapılan araştırmalarda geçici olarak yaşanılan gecekonduların perncerinde daha geçici çözümler buunduğu gözlenmiştir. bir parça kumaş yada muşamba ile kapatılan açıklıklar bize orda yaşayan insanların imkanları dahilinde yaşamlarını sunar. Bu sunumlar birleşerek mahalleleri sonrasında kentleri oluşturur.
Buna istinaden olsa gerek;
''Yaşam bir penceredir. Korku ve kuşku, pencereleri küçültür.
Bu ışığın aralıklardan süzülerek girmesi anlamını taşır.''
denmiş bir başka kaynakta...
(Kapılar pencereler, Şakir Eczacıbaşı, syf 12)
Diğer bir veri de; statü... pencereler dönemin izlerini ve statüyü yansıtır bizlere... Gotik mimarisindeki 'gül pencere'yi, Rönesansı romanesk dönemi hatırlayın... dönemin gelişmişliği ihtişamı teknik donanımı hakkında tüm ipuçlarıyla incelerken dönemleri yaşanılan çağı ve dahi yöreyi tarif edebiliriz pencerelere bakarak...
(Arakesitler üzerinde sınır ve arayüz
kavramlarının kentsel ve mimari ögelerle
irdelenmesi , İkbal Elif Dirik, Yüksek Lisans Tezi, ITÜ)
Pencereler, kentte insanı maddi manevi her yönden yansıtan
en önemli elemanlardır. İnsani bir ihtiyaç olarak doğan pencereler, şimdilerde
endüstrileşmenin gereğini yansıtarak çoğalarak tekdüzeleşmiş ve yine bizlerin
aynası olarak toplumu, genel düzeni yansıtan bir eleman olmuştur. Pencereleri
sadece bir delik açma yada cephe elemanı olarak değil mimari bir öge olarak hayatımızdaki
işlevini sorgulayarak programlamalıyız.
Günümüzde Pencere; sanal alemde de bizler için dünyaya açılan bir açıklık, iletişim aracı durumundadır.
Sanal alemin getirisi mi, endüstri ve kapitalizmin getirisi tekdüzelik midir bilmem ama; yapılarımızda göktelenlermizde cepheler pencereyle kaplı olmasına ragmen giriş ve çıkış açıklıklarını bulmak için bazen yapının etrafında dört dönüyoruz .
Açıklıklar insanların ihtiyacına binaen yapılmış ve süreğelmiş elemanlar olarak insani ihtiyaçlara seslenmeli ve bu ihtiyaçlara göre yönlendirilmelidirler.
'' Yirminci Yüzyıl...
Bu çağın
ne çok penceresi var,
kapısı
belli bile olmayan?? ''
Servet Kocakaya'dan dinleyelim o zaman...

load/2012/10/04/20121004141823-f11b44fd-me.jpg)
TEŞEKKÜRLER...
Sabrınıza sağlık... ;)
Örnekleme ve Programlamada görüşmek dileğiyle, esenle kalınız :P
Dipnot : tüm uğraşlarıma rağmen yazı formatındaki hatalar düzelmedi. :(
2 yorum:
google maps in sokak gorunumu özeliigi ile bir cok avrupa ülkesindeki pencere orneklerini inceleyebilirsin. islam mimarisi orneklerini gorebilecegin bir ülke var mi emin degilim. Eski eserler yol gosterebilir belki.
Teşekkür ederim, inceleyelim bakalım :)
Yorum Gönder