Uzman Psk. R.Berin Tuncel'in instagram hesabindaki canlı yayın sonrası deneyimlerimi tariflememe yardım ettiği terimler üzerinden arzuhalimi kendisine attığım mesajları içerir Yazıdaki bahsi geçen Persona ve dinin insanda Persona lasması ve insanın tekamül sürecinde insanın kendi içine özüne yönelmesi ve kendi olgunlaşma sürecinin sorumluluklarını kendi alması diyebilecegimiz kitabı 'Kendine Dogmak' ve kisisel instagram ve twitter hesapları bu konunun referansları olabilir.
Berin hanım deminki yayınınızı dinliyordum. Tesettürün 'Persona' laşmasi kötü bir sey değil bence Eger kisi bilincli bir kişi yahut bilinçli bir tessettürlü degilse tabi... Yani tesettür bence niyet etmek... Allaha yol almak için kendine niyet etmek demek. Tekamül edebilmek icin inziva alanın ve korunagın demek. Sürekli nefsinle savasirken seni saran bir tür sevkat eli sana sürekli Allah ı hatirlatan şevkatli dokunuşlar demek. Bu sebeple bu tekamül sürecinde birsürü güzel seye seni yönlendirebilecek ve senide baska zorlanacagin konulardan koruyabilecek bir kavram halini aliyor tesettür.
Ancak eger kisi tekamül etmeden sadece bir ayeti yahut bir kurali yaptim oldu bitti gibi düsündügünde tesettür insana o hizmeti vermiyor ve beklentileri karsilamiyor yani bir anda superdindar olamıyorsun. Ve olaylarla karsilasan zorlanıyor afallıyor bocalıyor ve insan sürekli kendisinin olmadigiyla karşılaşıyor bu onu zorlayan olaylarda. Aslinda yolun çok basinda oldugunu sana fisidayan tesettürü suçlar hale geliyor bir süre sonra ve benimsemek yerine onu kalkan yahut savunma mekanizmasi olarak kullanmaya başliyor. Yani kendi kabullenemedigi seyi baskalarina kabul ettirme çabasina giriyor. Öyle görününce kendisi yine tesettüre bürünürken ki ilk beklentileriyle ben oldum bitti gibi hissedecegini saniyor. Ancak bu sefer toplum onun bu içten oturmamiş maskesini gercek mi degil mi diye yokladiginda kişi kendi kişiligi yoklaniyor saniyor. Toplum ne olursa olsun her tür maskeyi sorgular sen misin degil misin var misin yok musun der sürekli. Bizde topluma maskeler veririz ki kendimize yer bulalım. Ergenlikteki asilik de bir tür kendi alanini kendi sinirlarini topluma kabul ettirme süreci degil midir?
Bu sebeple tesettürü bir varış noktasından ziyade bir yol olarak görmek, tekamül süreci olarak görmek en dogru yaklaşım. Ve bunun bilinciyle kendimizi yol aldırmalı ve çevremizdekilere ergin ham olmuş bir müslüman degil yola niyet etmiş bir müslüman oldugumuzu hatırlatmak gerekir.
Ne yazik ki Türkiyede toplum geneli onu varılmış bir son nokta olarak görüyor. Siz degilim desenizde dinle alakali bir mevzu olduğunda başlar size dönüyor. Bunu ben bulundugum toplumlarda tek kapalı ben oldugum zamanlarda bana dinle alakali her tür soru yöneltildiginde anlamistim. Ben ısrarla benim alanim din degil bilmiyorum desemde sen nasil yapiyorsunu sorguluyordu insanlar...
Bu biraz dini kitaplar yerine insanlardan ögrenmek yanlısınında getirdigi bir sey. Yine toplumumuzdaki yanlislardan biri dini din hakkindaki hükümleri bir baska müslümana göre icra etmek yasamak öğrenmek. Insana bakarak ögrendigimiz dini yine insanlarda bakarak ölcüp degerlendiriyoruz karar veriyoruz ne kadar dindar ne kadar degil.
Yani yanlislar zincirleme yapip baska yanlislari doguruyor malesef. İnanıyorum ki çogu zaman topluma ben biliyorum dogrusu budur tutumundan ziyade tesettürlü kisi ben bilmiyorum kitaplardan acın okuyun kendiniz kendi yolunuzda yürüyün diyebilmeli insan. Hem böylece Islamı karşımızdakince sınırlandırmamış oluruz koca bir okyanusun yolcusu tasıyıcısı bir nehirden kücük bir ırmaktan su içmek yerine okyanusdaki sudan kendimize çağlayacak yollar bulmalıyız ki gürleyebilelim kendi yolumuzda kıvrım kıvrım hızla yol alıp akabilelim. Cünkü Islamda tek bir dogru method yoktur tek bir yol vardır ama her bir insan biricikligince farklı methodlar vardır yürünecek. Hatırlayın her bir sahabinin imtihanı yolu hidayeti ve islama katkısını her biri özeldir birbirinden çok farklıdır. Hic duydunuz mu bir rivayet Peygamber'den o böyle degil böyle yapilir dedigini duyan gören olmus mu hiç? Islamin ilk yillarinda dahi bir kere bile söylenmemis bu tür bir cümle Peygamber efendimiz tarafindan ilginc degil mi?
Bikac cümle söyleyecektim epey yazmisim kusura bakmayin. Sizinle yeni tanistim. Bazi sözlerinizi dogru ve yerinde tesbitler olarak görüyorum bazilarini da düsünüyorum öyle mi gercekten diye. Yurtdısında yasiyorum ben. Tesettürden yargılanmak konusunda da çok çekmis biriyim ancak kendimi sorgulayan biriyim düsünüyorum neden ve nasılları kim olmak istedigimi biliyorum dogruyu da biliyorum ama yaşamakla bilmek eş zamanlı gerçekleşmiyor ve yol kat etmeye devam etmemiz tekamül etmemiz gerekiyor işte bu noktada. Neyse Alanim mimarlik oldugu icin sosyoloji ve psikoloji sehirleşmede en büyük etken ve şehirde çarpiklaşma konusu ile bu alanlar çok paralel gidiyor o sebeple çok seviyorum bu alanları.
Kendi serüvenimde çok sevdigim bir kitap "görünmez kentler " diyor ki " Başka yer, negatif aynadır. Yolcu sahip olduğu tenhayı tanır, sahip olmadığı ve olamayacagi kalabalıgı kesfederek. " Türkiyeden uzakta sorguladım Türkiyedeki önyargiyi. ve batılı olmak demek modern olmak demek değil aslinda alacaksaktık illa bir şey asıl almamız gereken insanı oldugu gibi kabul etmesiydi batının. Ancak bizler yani şarklılar yine şekletmeyi tercih ettik. Sorunlar büyüdü.
Toplumumuzdaki sikintilari tanimlayabilir farkedebilir hale gelsemde adıni koyamiyordum anlayamiyordum. sizin tesbitlerinizle termolojik tanimini yapiyor gibi hissediyorum. Ve düşünüyorum öylemi tanimlayabiliriz gercekten diye. Ve cevaplar ariyorum bende kendi yolculuguma ve toplumumun yaklasimlarina. Bana böyle katkilariniz oluyor. Varolun.
Bizim toplumumuz dedim ama yurtdisinda da din hakkinda soru yöneltilen biri olabiliyorum bazen yo yo çogu kez. Islami sahsim üzerinden sorguluyor taniyor insanlar. Yani tesettür insanin kadinliğının öne çıkmasını korurken din kavramini ön plana cikariyor yada o cikarmiyor Nasseddin hocanin degimiyle 'ye kürküm ye!' oldugu icin insanlar sizi giydiklerinizle taniyor ona göre hürmet ediyor. Bu sebeple giydiklerimizle karsilaniyoruz ama sözlerimizle ugurlaniyoruz. Bugünkü konusmanızda Cemal beyin dedigi kadin tavriyla taniniyor sözüde 2. Asamada buna tekabul ediyor. Ancak biz bayanlarin erdemlisi ve olgunlugu burda ortaya cikiyor. Basta nasil yargilanirsak yargilanalalim kendimize saygimiz nisbetinde kendimizi ifade edebildigimiz kadar ugurlaniyoruz. Kadin ilk o önyargiyi kucaklama cesaretince kendiyle barişabiliyor.
Buraya gelme kararim ve geldikten sonraki ilk 6 ay kendime epey bir baski yaptim bastaki insanlarin islamı sahsım uzerinden anlamasi düsüncesi yüzünden. Hakliydim islami temsil ediyordum ve edecektim. Sorulan sorulari cevaplamam gerekiyormus gibi hissedip kitaplar videolar okudum izledim eksiklerimi doldurmak icin cabaladikca cabalamak icin zorladim kendimi. Ancak farkettim ki... insanlari ben islamla karsilastirmiyorum Rabbim onlari islamla karsilastiriyor. Yani ben öyle yaptim diye degil Allah öyle nasip ettigi icin karsidakine tesir ediyor. Ve eger birini sana vesile kilacaksa Allah tevafuken bi yerde gördügün bir seyi ertesi gün ateist bir arkadasiniz size soruveriyor yani onca hazirlanma yerine O nun istedigi zaman ve yerde istedigi kisiye tesir ediyor. Ancak biz biraz bu nasiplenme nasiplendirme işini de kendimizden bilerek aşırı sahiplenme ve dolayısıyla koruma savunma psikolojisine bürünüyoruz Oysa Islamı koruyan biri var zaten bizim yapmamız gereken o yolda yürümek ve nasiplenecek ve nasiplendirecek birey olabilmek icin o istikamette yol üstünde durmamız gerekiyor fazlaca bir şey yapmamız degil sadece yol üstünde durmak ve kendi yolumuzu yürümek. Keza insan dolmadan bosalamiyorda biliyorsunuz.
Bu yukarda bahsettiğim Türkiyedekilere kitaplardan okumalısiniz mesajini da... buraya şu sekilde uyarladim. Konusmalarimda ve islami tanimlamalarimda (bana sorulan sorular nisbetinde) islami kisinin kendi yolunda kendi imtihanlariyla yürümesi olarak nitelendiriyorum. Ve bana sorulan neden carsaf giyiniyorlar yada teror ve islam yada 2kisiysek Türkiyeden gelen o açık ama ben neden kapaliyim çok soruluyor... diyorum esarp sadece güzele götüren seceneklerden biri emirlerden biri ancak islamin güzelligi hangi emirin daha cok insani Allaha sevdirdigi gizlenmistir. Yani bizler cabalariz ancak Allah bilir kimin en icten cabaladigini. Bu sebeple dinler hakkinda soru soruyorsan kendi yolunu ariyorsun demektir diger dinlere de bak islama da bak... ve kalbine ve vicdanina güven. Her dinde iyi ve kötü uygulama oldugu icin insandan aldiklarini arastirman icin vesile olarak düsün insanları ama kendi din ihtiyacini yine kendin arastir bul. Bu tür yönlendirmelerı yapiyorum artik. Islam budur böyle yapilir demek yerine.
Bu bana daha safe&korunaklı alan sagliyor ki kisiye de kendimi herhangi bi din yolunda kendini islamda bulmus herhangi biri olarak tanimlatiyor. Dogru islamdiri gösterip maske takip yanlislarla dolu olan modern zamanda Islamin yanlis uygulamalarinin yükünü yüklenmiyorum böylece.
Maskemi kanıtlamak zorunda degilim. Ikna etmek zorunda degilim. Hidayet edecekse Allahtandır. Benden bi damla baskasindan bir damla alır belki 6 7 8 yıl sûrer bu sûreci belki ama nasip olacaksa hidayet eder bir şekilde. Hz ömer in islama girmesi bile anî olmuyor Hz Ebubekir gibi. Herkesin fıtratı serüveni farklı. Kisiye ve kisiligine göre muameleyi bizlere ögreten Peygamber efendimiz, Hz Ömer sav in tavirlari çok dikkatimi çekiyor. onları birde insan iliskileri ile ögrenmenin en güzel rehber oldugunu düşünmekteyim.
Berin hanım deminki yayınınızı dinliyordum. Tesettürün 'Persona' laşmasi kötü bir sey değil bence Eger kisi bilincli bir kişi yahut bilinçli bir tessettürlü degilse tabi... Yani tesettür bence niyet etmek... Allaha yol almak için kendine niyet etmek demek. Tekamül edebilmek icin inziva alanın ve korunagın demek. Sürekli nefsinle savasirken seni saran bir tür sevkat eli sana sürekli Allah ı hatirlatan şevkatli dokunuşlar demek. Bu sebeple bu tekamül sürecinde birsürü güzel seye seni yönlendirebilecek ve senide baska zorlanacagin konulardan koruyabilecek bir kavram halini aliyor tesettür.
Ancak eger kisi tekamül etmeden sadece bir ayeti yahut bir kurali yaptim oldu bitti gibi düsündügünde tesettür insana o hizmeti vermiyor ve beklentileri karsilamiyor yani bir anda superdindar olamıyorsun. Ve olaylarla karsilasan zorlanıyor afallıyor bocalıyor ve insan sürekli kendisinin olmadigiyla karşılaşıyor bu onu zorlayan olaylarda. Aslinda yolun çok basinda oldugunu sana fisidayan tesettürü suçlar hale geliyor bir süre sonra ve benimsemek yerine onu kalkan yahut savunma mekanizmasi olarak kullanmaya başliyor. Yani kendi kabullenemedigi seyi baskalarina kabul ettirme çabasina giriyor. Öyle görününce kendisi yine tesettüre bürünürken ki ilk beklentileriyle ben oldum bitti gibi hissedecegini saniyor. Ancak bu sefer toplum onun bu içten oturmamiş maskesini gercek mi degil mi diye yokladiginda kişi kendi kişiligi yoklaniyor saniyor. Toplum ne olursa olsun her tür maskeyi sorgular sen misin degil misin var misin yok musun der sürekli. Bizde topluma maskeler veririz ki kendimize yer bulalım. Ergenlikteki asilik de bir tür kendi alanini kendi sinirlarini topluma kabul ettirme süreci degil midir?
Bu sebeple tesettürü bir varış noktasından ziyade bir yol olarak görmek, tekamül süreci olarak görmek en dogru yaklaşım. Ve bunun bilinciyle kendimizi yol aldırmalı ve çevremizdekilere ergin ham olmuş bir müslüman degil yola niyet etmiş bir müslüman oldugumuzu hatırlatmak gerekir.
Ne yazik ki Türkiyede toplum geneli onu varılmış bir son nokta olarak görüyor. Siz degilim desenizde dinle alakali bir mevzu olduğunda başlar size dönüyor. Bunu ben bulundugum toplumlarda tek kapalı ben oldugum zamanlarda bana dinle alakali her tür soru yöneltildiginde anlamistim. Ben ısrarla benim alanim din degil bilmiyorum desemde sen nasil yapiyorsunu sorguluyordu insanlar...
Bu biraz dini kitaplar yerine insanlardan ögrenmek yanlısınında getirdigi bir sey. Yine toplumumuzdaki yanlislardan biri dini din hakkindaki hükümleri bir baska müslümana göre icra etmek yasamak öğrenmek. Insana bakarak ögrendigimiz dini yine insanlarda bakarak ölcüp degerlendiriyoruz karar veriyoruz ne kadar dindar ne kadar degil.
Yani yanlislar zincirleme yapip baska yanlislari doguruyor malesef. İnanıyorum ki çogu zaman topluma ben biliyorum dogrusu budur tutumundan ziyade tesettürlü kisi ben bilmiyorum kitaplardan acın okuyun kendiniz kendi yolunuzda yürüyün diyebilmeli insan. Hem böylece Islamı karşımızdakince sınırlandırmamış oluruz koca bir okyanusun yolcusu tasıyıcısı bir nehirden kücük bir ırmaktan su içmek yerine okyanusdaki sudan kendimize çağlayacak yollar bulmalıyız ki gürleyebilelim kendi yolumuzda kıvrım kıvrım hızla yol alıp akabilelim. Cünkü Islamda tek bir dogru method yoktur tek bir yol vardır ama her bir insan biricikligince farklı methodlar vardır yürünecek. Hatırlayın her bir sahabinin imtihanı yolu hidayeti ve islama katkısını her biri özeldir birbirinden çok farklıdır. Hic duydunuz mu bir rivayet Peygamber'den o böyle degil böyle yapilir dedigini duyan gören olmus mu hiç? Islamin ilk yillarinda dahi bir kere bile söylenmemis bu tür bir cümle Peygamber efendimiz tarafindan ilginc degil mi?
Bikac cümle söyleyecektim epey yazmisim kusura bakmayin. Sizinle yeni tanistim. Bazi sözlerinizi dogru ve yerinde tesbitler olarak görüyorum bazilarini da düsünüyorum öyle mi gercekten diye. Yurtdısında yasiyorum ben. Tesettürden yargılanmak konusunda da çok çekmis biriyim ancak kendimi sorgulayan biriyim düsünüyorum neden ve nasılları kim olmak istedigimi biliyorum dogruyu da biliyorum ama yaşamakla bilmek eş zamanlı gerçekleşmiyor ve yol kat etmeye devam etmemiz tekamül etmemiz gerekiyor işte bu noktada. Neyse Alanim mimarlik oldugu icin sosyoloji ve psikoloji sehirleşmede en büyük etken ve şehirde çarpiklaşma konusu ile bu alanlar çok paralel gidiyor o sebeple çok seviyorum bu alanları.
Kendi serüvenimde çok sevdigim bir kitap "görünmez kentler " diyor ki " Başka yer, negatif aynadır. Yolcu sahip olduğu tenhayı tanır, sahip olmadığı ve olamayacagi kalabalıgı kesfederek. " Türkiyeden uzakta sorguladım Türkiyedeki önyargiyi. ve batılı olmak demek modern olmak demek değil aslinda alacaksaktık illa bir şey asıl almamız gereken insanı oldugu gibi kabul etmesiydi batının. Ancak bizler yani şarklılar yine şekletmeyi tercih ettik. Sorunlar büyüdü.
Toplumumuzdaki sikintilari tanimlayabilir farkedebilir hale gelsemde adıni koyamiyordum anlayamiyordum. sizin tesbitlerinizle termolojik tanimini yapiyor gibi hissediyorum. Ve düşünüyorum öylemi tanimlayabiliriz gercekten diye. Ve cevaplar ariyorum bende kendi yolculuguma ve toplumumun yaklasimlarina. Bana böyle katkilariniz oluyor. Varolun.
Bizim toplumumuz dedim ama yurtdisinda da din hakkinda soru yöneltilen biri olabiliyorum bazen yo yo çogu kez. Islami sahsim üzerinden sorguluyor taniyor insanlar. Yani tesettür insanin kadinliğının öne çıkmasını korurken din kavramini ön plana cikariyor yada o cikarmiyor Nasseddin hocanin degimiyle 'ye kürküm ye!' oldugu icin insanlar sizi giydiklerinizle taniyor ona göre hürmet ediyor. Bu sebeple giydiklerimizle karsilaniyoruz ama sözlerimizle ugurlaniyoruz. Bugünkü konusmanızda Cemal beyin dedigi kadin tavriyla taniniyor sözüde 2. Asamada buna tekabul ediyor. Ancak biz bayanlarin erdemlisi ve olgunlugu burda ortaya cikiyor. Basta nasil yargilanirsak yargilanalalim kendimize saygimiz nisbetinde kendimizi ifade edebildigimiz kadar ugurlaniyoruz. Kadin ilk o önyargiyi kucaklama cesaretince kendiyle barişabiliyor.
Buraya gelme kararim ve geldikten sonraki ilk 6 ay kendime epey bir baski yaptim bastaki insanlarin islamı sahsım uzerinden anlamasi düsüncesi yüzünden. Hakliydim islami temsil ediyordum ve edecektim. Sorulan sorulari cevaplamam gerekiyormus gibi hissedip kitaplar videolar okudum izledim eksiklerimi doldurmak icin cabaladikca cabalamak icin zorladim kendimi. Ancak farkettim ki... insanlari ben islamla karsilastirmiyorum Rabbim onlari islamla karsilastiriyor. Yani ben öyle yaptim diye degil Allah öyle nasip ettigi icin karsidakine tesir ediyor. Ve eger birini sana vesile kilacaksa Allah tevafuken bi yerde gördügün bir seyi ertesi gün ateist bir arkadasiniz size soruveriyor yani onca hazirlanma yerine O nun istedigi zaman ve yerde istedigi kisiye tesir ediyor. Ancak biz biraz bu nasiplenme nasiplendirme işini de kendimizden bilerek aşırı sahiplenme ve dolayısıyla koruma savunma psikolojisine bürünüyoruz Oysa Islamı koruyan biri var zaten bizim yapmamız gereken o yolda yürümek ve nasiplenecek ve nasiplendirecek birey olabilmek icin o istikamette yol üstünde durmamız gerekiyor fazlaca bir şey yapmamız degil sadece yol üstünde durmak ve kendi yolumuzu yürümek. Keza insan dolmadan bosalamiyorda biliyorsunuz.
Bu yukarda bahsettiğim Türkiyedekilere kitaplardan okumalısiniz mesajini da... buraya şu sekilde uyarladim. Konusmalarimda ve islami tanimlamalarimda (bana sorulan sorular nisbetinde) islami kisinin kendi yolunda kendi imtihanlariyla yürümesi olarak nitelendiriyorum. Ve bana sorulan neden carsaf giyiniyorlar yada teror ve islam yada 2kisiysek Türkiyeden gelen o açık ama ben neden kapaliyim çok soruluyor... diyorum esarp sadece güzele götüren seceneklerden biri emirlerden biri ancak islamin güzelligi hangi emirin daha cok insani Allaha sevdirdigi gizlenmistir. Yani bizler cabalariz ancak Allah bilir kimin en icten cabaladigini. Bu sebeple dinler hakkinda soru soruyorsan kendi yolunu ariyorsun demektir diger dinlere de bak islama da bak... ve kalbine ve vicdanina güven. Her dinde iyi ve kötü uygulama oldugu icin insandan aldiklarini arastirman icin vesile olarak düsün insanları ama kendi din ihtiyacini yine kendin arastir bul. Bu tür yönlendirmelerı yapiyorum artik. Islam budur böyle yapilir demek yerine.
Bu bana daha safe&korunaklı alan sagliyor ki kisiye de kendimi herhangi bi din yolunda kendini islamda bulmus herhangi biri olarak tanimlatiyor. Dogru islamdiri gösterip maske takip yanlislarla dolu olan modern zamanda Islamin yanlis uygulamalarinin yükünü yüklenmiyorum böylece.
Maskemi kanıtlamak zorunda degilim. Ikna etmek zorunda degilim. Hidayet edecekse Allahtandır. Benden bi damla baskasindan bir damla alır belki 6 7 8 yıl sûrer bu sûreci belki ama nasip olacaksa hidayet eder bir şekilde. Hz ömer in islama girmesi bile anî olmuyor Hz Ebubekir gibi. Herkesin fıtratı serüveni farklı. Kisiye ve kisiligine göre muameleyi bizlere ögreten Peygamber efendimiz, Hz Ömer sav in tavirlari çok dikkatimi çekiyor. onları birde insan iliskileri ile ögrenmenin en güzel rehber oldugunu düşünmekteyim.
Selam ve dua ile...
Posted via Blogaway
Posted via Blogaway
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder